Naar aanleiding van het samengaan van twee onderwijsafdelingen word ik gevraagd om dit te begeleiden. De leiding geeft aan dat met name één team volhardt in het klagen over de organisatie, over het gebrek aan communicatie en het niet gehoord en begrepen voelen. Ook onderling zijn er spanningen, men praat over in plaats van met elkaar en het blijkt dat men van elkaar nauwelijks meer weet wie wat doet waardoor sommige taken zelfs dubbel worden uitgevoerd.
AanpakIk ben gestart met eerst aan de slag te gaan om de (mis) communicatiepatronen te ontdekken door teamleden de spiegel voor te houden hoe ze reageren op elkaar. Dit heeft geleid tot een verbeterde luisterhouding en een meer proactieve houding bij de stillere en bescheiden teamleden die nu meer van zich laten horen. Hierdoor hebben de ‘haantjes’ inzicht gekregen in hoe zij anderen soms ‘mond dood’ hebben gemaakt en wordt de spreektijd en inbreng evenredig verdeeld.
OpbrengstDoor gebruik te maken van het kernkwadrant met extra accent op gedragingen en het effect daarvan op anderen, is bereidheid ontstaan meer gebruik te maken van elkaars verschillen en kwaliteiten. Door in te gaan op elkaars allergieën en uitdagingen is er gewerkt aan onderling vertrouwen en veiligheid. Vervolgens hebben we samen in beeld gebracht wat, hoe en door wie gecommuniceerd moet worden. Dit heeft veel duidelijkheid gegeven. Een aantal mensen hebben aangeboden als werkgroep dit verder te structureren.