Een managementteam geeft mij de vraag te leren omgaan met lastige en emotionele gesprekken. Ze ervaren bij sommigen van hun medewerkers veel weerstand, soms een grote mond en een ieder voor zich mentaliteit. Tijdens het traject valt op hoe zij zelf graag alles met de mantel der liefde willen bedekken en nauwelijks medewerkers aanspreken op het ongewenste gedrag. Dit willen ze mij laten doen.
AanpakIk ben gestart met de opdracht: wat maakt het voor jou zo moeilijk, waar ben je dan bang voor? Door in te gaan op hun eigen reactieve houding, en binnen communicatie de aangenomen Kindrol is voor hen duidelijk geworden dat zij zelf meer moeten sturen op positief gewenst gedrag. De eigen negatieve paradigma’s over sommige medewerkers hebben we met elkaar besproken alsook hun eigen paradigma’s met betrekking tot leiding geven. Daarnaast heb ik uitgebreid stil gestaan bij het willen denken in win win (los van het resultaat) wat ook impliceert: no win no deal. Dus geen compromis meer maar een duidelijkheid m.b.t. wat de organisatie van professionele medewerkers verwacht.
OpbrengstZij hebben vooral geleerd hoe reactief en ongewenst gedrag bespreek te maken en medewerkers zelf verantwoordelijk te laten zijn voor de keuze die ze maken om in deze organisatie te blijven werken.