Feedback is een boodschap over het gedrag of de prestaties van een ander. Feedback is onmisbaar als je met anderen samenwerkt. Je moet zo nu en dan kunnen zeggen dat het werk van de ander niet in orde is, of juist heel erg goed is. Geef je leiding, dan is het voor jou extra belangrijk dat je feedback leert geven. Bij elke stijl van leidinggeven pas je feedback vaak toe.
In deze training leren deelnemers feedback goed toe te passen en voor zich zelf inzicht en concrete tools te krijgen bij het moeten geven van negatieve feedback.
Je denkt bij feedback meteen dat het om iets vervelends gaat, maar feedback geven is ook welgemeende en gerichte complimenten uitdelen. Mensen leren vaak veel meer van duidelijk commentaar op werk dat ze goed hebben gedaan, dan van kritiek op fouten. Positieve feedback is heel motiverend. Je kunt de ander vragen of je ‘in de toekomst nog meer van hetzelfde gedrag mag zien’. Daarmee is feedback geven een goede techniek om anderen te beïnvloeden en het gewenste gedrag te borgen. Vaak loop je je weken te ergeren aan het gedrag van je medewerker, terwijl hij zich van geen kwaad bewust is. Met goed geplaatste feedback op het goede moment ruim je veel misverstanden uit de weg.
Na de training ben je in staat:
Laat goede feedback de aanleiding zijn tot succes en meld je nu aan.